Vad kostar en reklamfilm?

En av de absolut vanligaste frågorna vi får är; “Vad kostar det att producera en film?”
En fullkomligt befogad fråga och vi förstår absolut varför den ställs, men vi måste varje gång svara på samma tråkiga sätt - “Det beror på...”
För så är det, det beror på en mängd faktorer, så många att vi antagligen skulle skrämma bort personen som frågat, om vi började rabbla alla poster som driver kostnaden i en filmproduktion.
Faktum är, att oftast, är den som sitter på svaret, personen som ställde frågan från början, det är bara det att de inte vet om det... ännu.
Det här låter ju fruktansvärt konstigt, tycker du, här har vi en person som kanske aldrig beställt film förut som kontaktar mig och frågar vad det kostar och vi säger, “det vet bara du”.
Det vi fiskar efter är såklart - “Vad får filmen kosta?” dvs. “Vad har ni för budget?”

vad kostar en reklamfilm

Budget? Jag kan ju inget om film!

Efterhand som video/film blivit allt mer populärt och tillgängligt när det gäller att kommunicera, så har det medfört att det beställs enorma mängder producerad film varje år. Men som med all annan utveckling och trender som går fort och kommer över oss, så kan man ibland behöva stanna upp och fundera på hur man använder sig av dessa “flugor”.
För inte allt för länge sedan, så var en av de främsta anledningarna till att företag beställde film, att; “Alla andra har ju filmer”...
Så om du stannar upp ett tag och funderar på vad det är du beställer, vad kan du då komma fram till?
Vi skulle våga påstå att i 95% av fallen så beställer inte våra kunder en film, de beställer en lösning på ett kommunikationsbehov.

Allt börjar med en film brief.

Ett kommunikationsbehov skulle förenklat kunna beskrivas som; att nå ut med ett budskap till en tänkt målgrupp via en kommunikationskanal.
För att vi, som jobbar med film, ska kunna hjälpa er med detta så behöver vi en “Brief”.
En brief är ett dokument som bl.a. beskriver ert kommunikationsbehov. Briefen kan variera i struktur och innehåll beroende på vilket kommunikationsbehov ni har, men två punkter som alltid ska finnas med är “Syfte” och “Mål”.

Syftet är svaret på frågan “Varför” - Varför behöver vi kommunicera just detta?

Några vanliga syften kan vara:

  • Öka vår försäljning

  • Informera vår personal

  • Stärka vårt varumärke

För att detta inte ska bli alltför luddigt, så behöver du även sätta upp ett eller flera “Mål” med kommunikationen. När du sätter upp ett mål kan du använda dig av modellen; SMART, vilket innebär att målet ska vara: Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsbestämt.

Så ett mål skulle kunna vara:

  • Öka vår försäljning av produkter online med 15% före Jul.

  • Generera en ökning av besökare på vår hemsida med 30% nästa år.

  • Förkorta onboarding processen av nyanställd personal i höst med 2 dagar 

När du har detta klart för dig så blir ju följaktligen frågan som du måste ställa dig - hur mycket är det värt för vårt företag eller organisation att uppnå det här målet? Vi har kommit fram till kärnan i denna artikel - Vad får filmen kosta?

Hur mycket är en film värd?

Det kan kännas svårt att omvandla ett kommunikationsbehov till ett pengavärde, men det behövs någon form av beräkning, för annars riskerar du att famla runt i total ovisshet, och då kommer alla priser du får från företag som oss bara vara tomma siffror.

Du har säkert hört talas om “Return Of Investment” (ROI), en term eller ett beräkningssätt för att ta reda på om en investering kan klassas som bra eller dålig. Din investering i ert kommunikationsbehov bör ju vara försvarbar, så ställ gärna en förväntad förtjänst mot en tänkt investeringssumma.

Om det gäller marknadskommunikation så vill du gärna att ert ROI ska vara högt, dvs. er kommunikation ska generera en vinst genom försäljning, desto högre, desto bättre.

I andra typer av kommunikation, som internkommunikation, då du ska informera personal, så finns det kanske inget behov av att göra en direkt försäljningsvinst på er kommunikation, men den kan såklart ha ett annat värde.

Av just dessa anledningar så känns det oftast mer ok att lägga mer pengar på en reklamfilm än en film som endast ska viss internt. 

Vilka faktorer påverkar kostnaderna i filmproduktionen?

Om du hängt med hela vägen så bör du nu ha kommit fram till följande:

  • Ett syfte med er kommunikation.

  • Ett mål, som gärna är mätbart

  • En investeringssumma, dvs. hur mycket filmen får kosta.

Du har kommit en bra bit på vägen, men vi är inte riktigt klara - frågan är ju hur investeringssumman ska fördelas. Beroende på syftet och målet med produktionen så kommer filmen behöva distribueras på olika sätt.

För syften kopplade till försäljning, så är det inte helt ovanligt att ni behöver räkna med betald exponering, som betalda visningar på tex YouTube, Facebook eller TV.  Om syftet däremot är kopplat till att informera nyanställda, så har ni kanske inga distributionskostnader alls, då filmen bara behöver placeras på intranätet.

Andra poster som också bör räknas in är såklart din egen insats, hur mycket tid kommer du lägga i projektet, och kommer du kanske behöva engagera några av era kollegor i produktionen. Försök att sammanställa vilka merkostnader utöver själva filmproduktionen som kan komma till.

Du är nu redo att beställa en film!

Med detta har vi nu faktiskt kommit fram till det svar, som många trodde att de inte hade när de kontaktade oss: Dvs en investeringssumma - (minus)  distribution och andra interna kostnader som resulterar i Budgeten för den här produktionen - dvs. priset för själva filmen!

Vi vet nu vad ni har för syfte och mål, samt summan ni är beredda att investera för att uppnå dessa.

Med den informationen kan vi nu ge er det bästa lösningsförslaget baserat på vår erfarenhet av att kommunicera med film. Dvs, ni behöver inte kunna allt om film för att beställa en, utan oftast räcker det med att ni kommit fram till; Syfte, Mål och Budget.

Var det verkligen allt?

Detta var kort om hur du kan resonera för att komma fram till en budget för er produktion, vilket är en bra början och fullt tillräckligt i många fall, men för att ge oss de absolut bästa förutsättningarna så kan vi behöva titta på lite andra saker med, som målgrupp, budskap, utmaningar m.m., men det tar vi i en framtida artikel.



Föregående
Föregående

Öka företagets lönsamhet med hjälp av reklamfilm

Nästa
Nästa

Prova dessa trender och metoder inom videomarknadsföring för ditt företag