Prova dessa trender och metoder inom videomarknadsföring för ditt företag

Videomarknadsföring företag

Visuell information är lättare att bearbeta för den mänskliga hjärnan, och det är av just den anledningen som bilder och filmer är kända för att vara mer effektfulla än text när det gäller att fånga publikens uppmärksamhet.

Men, du måste även beakta att det varje minut laddas upp 300 timmars video enbart på YouTube. Så om du trodde att det skulle vara tillräckligt att producera en video, ladda upp den på en gratis video plattform och dela den på sociala medier, följer du bara i samma spår som miljoner andra, och risken är överhängande att du inte når den effekt du hade tänkt dig.

Trender att följa inom videomarknadsföring

Så, vad kan du göra för att din marknadsföringskampanj ska sticka ut? Vi har kikat närmare på några av de mest effektiva trenderna för videomarknadsföring som du bör överväga att använda för att lyckas:

Skapa interaktiva filmer eller videor (Interactive videos)

Detta är antagligen den hetaste trenden inom videomarknadsföring för tillfället. Ett format för att underhålla, intressera men kanske framför allt, lära känna er målgrupp.

En interaktiv video erbjuder användarna en icke-linjär navigationsupplevelse, som stöds av inbäddade digitala resurser som t.ex. bilder, filmer, textbubblor, länkar, onlineformulär etc. Förenklat - tänk dig, att allt du kan göra på en hemsida, kan du nu göra i en HTML 5 videospelare.

Resultatet för tittaren är en förhöjd användarupplevelse, och för er som företag, är det “datan” som blir er nya bästa vän; vilka val gjorde tittaren, vilken del av videon valdes bort, klickade de sig vidare till en extern länk, laddade de ner något m.m.

Baserat på era insikter kan ni optimera er nästa, och nästa video, samt lära känna era kunder på ett sätt som ni tidigare inte trodde var möjligt. Utmaningen - nu ska ni inte bara fokusera på innehållet utan även på vilken information ni kan vinna genom strategiskt formulerade interaktioner.

Vi kommer inom kort komma ut med mer information om just Interaktiva videos eftersom vi precis börjat leverera dessa till några av våra kunder. 

Personanpassade videor (PersonaliZed videos)

Personlig videomarknadsföring är en relativt ny strategi i marknadföringssvärlden.

Kortfattat kan man säga att det är när företag använder data, antingen från sina analyskonton, CRM-konton eller till och med fler interna datainsamlingsstrategier, som till exempel kundnöjdhetsundersökningar, för att marknadsföra en video mot en specifik kund eller kundgrupp.

Som exempel kan ett marknadsföringsteam skapa en kort video med ett specifikt kund- eller företagsnamn som dyker upp på lämpliga ställen i videon, eller en video med ett innehåll som är skräddarsytt för att möta en kunds behov.

Det finns nivåer av personalisering, en video kan innehålla foton, namn och platser för specifika personer, som hämtats in från öppna sociala kanaler som Facebook.Men personliga videor behöver inte vara komplicerade. De kan vara så enkla som att, i början av videon inleda med en text; ”Den här videon gjordes speciellt för [Kundnamn], som vill [slutföra en köpåtgärd].”

Personanpassade filmer kan skickas ut till hundratals, eller till och med tusentals mottagare, men ändå få tittarna att känna att videon gjordes från grunden - och personligen för dem, vilket i sin tur kan resultera i bättre konverteringar.

Köpbara filmer (Shoppable Videos)

“Shoppable-videos” är främst ett nyckelelement i e-handelssegmentet. I takt med att fler och fler användare nu handlar efter produkter och tjänster online, har köpbara filmer fått fart.

En vanlig missuppfattning är att en köpbar video är, enbart processen att lägga till klickbara uppmaningar som gör det möjligt för användare att göra direktköp från en viss del av videon. Även om detta är en av de mer populära metoderna som kan byggas, är det inte på något sätt allt detta format har att erbjuda.Hyper inriktade eller dynamiska filmer, produktgallerier, 360 ° virtuella utställningsrum, geoanpassade filmer som kan driva användare till fysiska butiker - det här är bara några av de obegränsade formerna som en köpbar video kan ta. Det gemensamma syftet - att skapa en sömlös och inspirerande shoppingresa för användaren.

Sända live

Ingen kan väl ha undgått detta fenomen i den tid som nu råder, plötsligt sänder alla live, men se upp så du inte missar detta formats främsta fördel - interaktion.

Egentligen är det väldigt få som finner någon nytta med att bara sända live om man tar bort interaktiviteten, det måste då finnas ett nyhetsvärde i sändningen som inte låter vänta på sig, som en lansering eller nyhetshändelse.

Att gå live kan såklart låta er sätta en lite mer personlig touch på er kampanj, men det är framför allt ett av de enklaste och mest effektiva sätten att interagera med er publik och era kunder, så interaktionen måste vara en del av varje livesändning.

Låt er publik ställa frågor, rösta i en undersökning, ge er ris och ros. Möt dem med personliga välformulerade svar och besked. På detta sätt kommer ni bygga förtroende, samt en ovärderlig och långsiktig relation med era kunder.

Lär dina kunder något

Informativa filmer fortsätter att vara bland de mest populära typerna av filmer som konsumeras över olika digitala plattformar. Istället för att bara fokusera på att sälja sina produkter, har företag också börjat skapa pedagogiska filmer. När videon bidrar med ett faktiskt värde för användaren, kan den få en fantastisk effekt.

Dessa filmer kan också användas av företag för att projicera den faktiska tillämpningen av deras produkter eller tjänster och det i sin tur hjälper kunderna att förstå varför de behöver  just dina produkter. Till exempel kan företag som säljer heminredning och inredningsartiklar skapa pedagogiska filmer om heminredning. Information om produkterna som används i filmerna kan sedan integreras för att skapa en Interktiv eller köpbar video (se ovan).

Våga publicera långa filmer

Korta filmer är användbara för att nå existerande eller potentiella kunder med ett kort uppmärksamhetsspann. Men inte alla era filmer ska vara korta. Längden är ofta baserad på hur länge vi tror att vi kan behålla kundens intresse. Så om vi har en kund som inte vet att den är intresserad, vill vi lyckas med att väcka ett intresse, och helst då på så kort tid som möjligt. Sedan har vi den publik som redan har ett intresse för vår produkt eller tjänst och som vill få så mycket information som möjligt, att basera ett framtida köpbeslut på. Då finns det ingen tidsgräns, utan här handlar det om att leverera förstaklassig information. Vi brukar tyvärr glömma bort den sistnämnda gruppen och fokusera på de andra - kanske är det dags för just ert företag att tänka om?

Slutsats

Videomarknadsföring har blivit ett viktigt, om inte oumbärligt marknadsföringsverktyg. För att sticka ut från mängden är det nödvändigt att våga pröva nya metoder. Prova gärna trenderna i den här artikeln för att effektivisera marknadsföringen av ert företag. 

Behöver du rådgivning eller hjälp med att ta nästa steg, tveka inte att höra av dig, det är liksom därför vi finns ;)

Föregående
Föregående

Vad kostar en reklamfilm?

Nästa
Nästa

Ska du hålla Webinars under 2023?